Ένα από τα πράγματα που χαρακτηρίζει εμάς τους Έλληνες είναι οι ύβρεις. Κάποιες βρισιές έχουν γίνει τόσο κοινές που πολλοί δεν τις θεωρούν πλέον βρισιές. Όλοι οι φίλοι αποκαλούνται μαλ...ς, έτσι απλά, φιλικά. Όταν κάποιοι θυμώνουν, το υβρεολόγιο διευρύνεται και συμπεριλαμβάνει τον Χριστό, την μητέρα Του και πoιος ξέρει ποιόν άλλον, συνοδευόμενες από χυδαία ρήματα. «Ε, εντάξει, και τι έγινε; Βρίζω λίγο και ξεδίνω,» μπορεί να πει ο ένας. «Μην το ψάχνεις, όλοι βρίζουν,» μπορεί να πει κάποιος άλλος. Και έτσι δικαιολογούμε τις πρακτικές αυτές.


Η Γραφή Μιλάει Καθαρά
Αν και εσύ έχεις την τάση να βρίζεις, ή να δικαιολογείς αυτούς που βρίζουν, τότε θα ήταν καλό να σκεφτείς σοβαρά κάποια εδάφια της Αγία Γραφής. Στο Ματθαίο 5:21-22 ο Χριστός είπε τα ακόλουθα συνταρακτικά λόγια: 

«Ἠκούσατε ὅτι ἐρρέθη εἰς τοὺς ἀρχαίους, Μὴ φονεύσῃς· ὅστις δὲ φονεύσῃ, θέλει εἶσθαι ἔνοχος εἰς τὴν κρίσιν.  Ἐγὼ ὅμως σᾶς λέγω ὅτι πᾶς ὁ ὀργιζόμενος ἀναιτίως κατὰ τοῦ ἀδελφοῦ αὑτοῦ θέλει εἶσθαι ἔνοχος εἰς τὴν κρίσιν· καὶ ὅστις εἴπῃ πρὸς τὸν ἀδελφὸν αὑτοῦ Ῥακά, θέλει εἶσθαι ἔνοχος εἰς τὸ συνέδριον· ὅστις δὲ εἴπῃ Μωρέ, θέλει εἶσθαι ἔνοχος εἰς τὴν γέενναν τοῦ πυρός.»

Εδώ βλέπουμε κάποια σημαντικά πράγματα. Καταρχάς, οι Ιουδαίοι στους οποίους ο Χριστός απευθυνόταν, θεωρούσαν ότι ενοχή υπήρχε μόνο όταν κάποιος σκότωνε ή τουλάχιστον πλήγωνε κάποιον. Οι άσχημες λέξεις ή σκέψεις δεν είχαν και μεγάλη σημασία. Σε αυτό το σημείο δεν διαφέρουμε πολλοί από τους αρχαίους Ιουδαίους. «Ε, καλά ντε, δεν σκότωσα και κανένα,» ακούμε πολλές φορές τους γύρω μας να λένε.

Οργή;
Ο Χριστός όμως έχει διαφορετική άποψη. Τα λόγια, «εγώ όμως σας λέγω» δείχνει αντίθεση με την άποψη που επικρατούσε. Ο Χριστός λέει ότι όποιος οργίζεται ενάντια στον πλησίον του χωρίς λόγο, θα βρεθεί ένοχος την ημέρα της κρίσεως.

«Βέβαια,» μπορεί να σκεφτεί κάποιος, «θύμωσα και τον έβρισα επειδή έφταιγε.» Αν σκέφτεσαι έτσι πλανάσαι. Ο μόνος θυμός που έχει στήριξη στην Αγία Γραφή είναι ο θυμός ενάντια στην αμαρτία, όχι ενάντια στον αμαρτωλό. Αν δεις το γείτονα σου να κάνει κάτι κακό, μπορείς να θυμώσεις για το κακό, αλλά πρέπει πάλι να έχεις αγάπη για το γείτονα σου. Ο Χριστιανός μισεί την αμαρτία αλλά αγαπά τον αμαρτωλό.

Ρακά
Έπειτα, διαβάζουμε ότι όποιος πει στον συνάνθρωπο του, «ρακά» θα είναι ένοχος. Τι θα πει ρακά? Ρακά είναι μια αραμαϊκή λέξη που σημαίνει «βλάκας» και φαίνεται πως ήταν συνηθισμένη τον καιρό του Χριστού. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά τα λόγια, το να αποκαλέσει κάποιος «βλάκα» τον συνάνθρωπο του, επιφέρει ενοχή στα μάτια του Θεού!

Μωρέ
Ο Χριστός τελειώνει τα σχετικά σχόλια Του λέγοντας ότι όποιος αποκαλέσει τον συνάνθρωπο του «μωρέ» θα είναι ένοχος την ημέρα της κρίσης. «Μωρέ» θα πει κάποιος που συμπεριφέρεται σαν μωρό και η λέξη είναι περίπου ισοδύναμη σε αρνητική έννοια με τη λέξη ρακά.

Ώρα τιθεται το ερώτημα. Αν το να θυμώνει κάποιος με τον συνάνθρωπο, ή να τον αποκαλεί «βλάκα» ή «μωρό» θεωρούνται αμαρτήματα αρκετά μεγάλα ώστε να ενοχοποιήσουν κάποιον την ημέρα της κρίσης, πόσω μάλλον οι πολύ χυδαιότερες και βαρύτρες βρισιές που χηρισιμοποιούν κάποιοι συμπατριώτες σε καθημερινή βαση; Όχι φίλε μου, οι ύβρεις δεν είναι ούτε αστειάκια ούτε μια αθώα έκφραση θυμού. Είναι ακάθαρτες αμαρτωλές πρακτικές που ο Θεός απεχθάνεται.

Παιδιά του Θεού
Τώρα μπορεί να αναρωτηθείς, γιατί είναι τόσο επαχθείς αυτές οι λέξεις; Η απάντηση είναι απλή. Κάθε άνθρωπος είναι δημιούργημα του ίδιου του Θεού. Ο Θεός αγαπά τον κάθε ένα από εμάς, ακόμη και τους πιο φαινομενικά ασήμαντους ανθρώπους. Ο Χριστός έχυσε το αίμα του για τον κάθε άνθρωπο εδώ στη γη. Αν λοιπόν εμείς γυρίζουμε και βρίζουμε τον συνάνθρωπο, βρίζουμε τα πιο αγαπητά δημιουργήματα του Θεού, ανθρώπους για του οποίους ο Χριστός έδωσε τη ζωή Του.

Ποτέ Μην Βρίσεις τον Χριστό
Τι γίνεται με τους ανθρώπους που βρίζουν τον Χριστό ή τον Θεό Πατέρα; Αυτό είναι ακόμη χειρότερο γιατί δείχνει παντελή έλλειψη σεβασμού προς τον Δημιουργό μας που κυβερνά ολόκληρο το σύμπαν. Η Τρίτη από τις Δέκα Εντολές αναφέρει ρητά:

«Μὴ λάβῃς τὸ ὄνομα Κυρίου τοῦ Θεοῦ σου ἐπὶ ματαίῳ· διότι δὲν θέλει ἀθωώσει ὁ Κύριος τὸν λαμβάνοντα ἐπὶ ματαίῳ τὸ ὄνομα αὐτοῦ» (Έξοδος 20:7).

Εδώ ο Θεός μας προειδοποιεί ότι όχι μόνο οι βρισιές δεν είναι αποδεκτές, αλλά ούτε οι ελαφρές, μάταιες συζητήσεις σχετικά με τον Θεό, τα αστειάκια που φαντάζουν τόσο αθώα. Ο Θεός δεν θα αθωώσει αυτούς που το κάνουν αυτό. Το «έλα τώρα, ένα αστειάκι κάναμε,» δεν θα έχει καμία βαρύτητα στα μάτια του Θεού, δεν θα αθωώσει κανένα.

Τι Κάνουμε Τώρα;
Αν είσαι από αυτούς που βρίζουν τακτικά ή πιο σπάνια, και τα παραπάνω λόγια σε κεντρίζουν έχω καλά νέα για σένα. Ο Χριστός είναι πρόθυμος να διαγράψει το παρελθόν, να συγχωρήσει κάθε ατόπημα του παρελθόντως.

Αυτό που πρέπει εσύ να αποφασίσεις είναι από σήμερα και πέρα να βγαίνουν μόνο καθαρά λόγια από το στόμα σου. Λόγια αγάπης και σεβασμού, ακόμη και προς άτομα που δεν θεωρείς ότι το αξίζουν. Οι ύβρεις, τα υπονοούμενα, τα ασεβή αστειάκια και τα λοιπά παρόμοια, δεν έχουν καμία θέση στη ζωή του Χριστιανού. Η αγάπη προς τον συνάνθρωπο πρέπει να χαρακτηρίζει όλα μας τα λόγια, γιατί έτσι λειτουργούμε όπως λειτουργεί ο Θεός.

Διέδωσέ το

Έλα στη Σύναξή μας

Αίτημα προσευχής

Στείλε μια ερώτηση
Η ιστορία της απολυτρώσεως
Δωρεάν Καινή Διαθήκη