Η δεύτερη εντολή μάς λέει να μη φτιάχνουμε και προσκυνάμε το ομοίωμα (άγαλμα, εικόνα ή φωτογραφία) κανενός Έξοδος 20:4-6. Όταν λέει κανενός εννοείται φυσικά πως ούτε το ομοίωμα / εικόνα του Θεού, αγγέλων και αγίων δεν μπορούμε να φτιάχνουμε και να τα προσκυνάμε· και όχι απλώς να μη φτιάχνουμε ομοιώματα ειδωλολατρικών θεών. Για την προσκύνηση εικόνων προβάλλεται η δικαιολογία ότι δεν είναι την ίδια την εικόνα που προσκυνάμε αλλά το πρόσωπο που εικονίζεται (το Χριστό ή τους αγίους). Η δεύτερη εντολή όμως είναι ξεκάθαρη και απόλυτη χωρίς να δίνει εξαιρέσεις, όπως π.χ. μπορούμε να προσκυνάμε εικόνες νοουμένου ότι προσκυνάμε το πρόσωπο που εικονίζεται και όχι την ίδια την εικόνα.

Οι πρώτοι χριστιανοί και οι αποστόλοι που είδαν τον Χριστό και γνώριζαν πώς ήταν το πρόσωπό του, ουδέποτε έφτιαξαν την εικόνα Του και να την προσκυνούν μετά που αναστήθηκε και έφυγε ο Χριστός, τηρώντας έτσι τη δεύτερη εντολή. Η κατασκευή και η προσκύνηση εικόνων και αγαλμάτων που παριστάνουν αγίους κ.ά., εμφανίστηκε αρκετούς αιώνες μετά, όταν η εκκλησία ξέφυγε από το νόμο του Θεού. Η εισαγωγή των εικόνων και αγαλμάτων είναι δημιούργημα της ιεράς παράδοσης, δηλαδή από εντολές και διδαχές που δημιούργησαν από μόνοι τους οι ανθρώποι αρκετούς αιώνες μετά που γράφτηκε η Αγία Γραφή. Παρόλο που διάφορα δόγματα είναι περήφανα για την παράδοσή τους, ο Χριστός και οι αποστόλοι κατηγορούσαν αυτούς που ακολουθούσαν την παράδοσή τους και όχι τις εντολές και τις διδαχές τις Αγίας Γραφής Κολοσσαείς 2:8, Β' Θεσσαλονικείς. 3:6.

Μέσα από την κατασκευή και πώληση εικόνων, στήθηκε μια ολόκληρη επιχείρηση εντός και εκτός εκκλησίας. Αυτοί είναι φυσικό να αντιδρούν και να βρίσκουν αρκετές δικαιολογίες για να συνεχίζουν οι πιστοί να αγοράζουν εικόνες, ή να μεταβαίνουν σε προσκύνηση εικόνων βάζοντας τον οβολόν τους. Κάτι παρόμοιο βλέπουμε να αναγράφεται και στην Αγία Γραφή όπου αυτοί που κατασκεύαζαν αγάλματα της ειδωλολατρικής θεάς Άρτεμης, αντιδρούσαν κατά των χριστιανών που ήταν ενάντια στην αγορά και προσκύνηση τέτοιων ομοιωμάτων Πράξεις 19:23-28.

Στο εδάφιο: Πράξεις 10:25-26 βλέπουμε ότι οι άγιοι δεν δέχθηκαν να τους προσκυνούν οι συνάνθρωποί τους, όπως επίσης και οι άγγελοι Αποκάλυψη 19:10, 22:8,9. Η δικαιολογία που προβάλλεται σε αυτά τα εδάφια, είναι ότι οι αγίοι και οι άγγελοι δεν δέχθηκαν να τους προσκυνούν οι άνθρωποι από ταπεινοφροσύνη, ενώ εμείς από σεβασμό πρέπει να συνεχίσουμε να τους προσκυνάμε. Αυτοί όμως δεν δέχθηκαν να τους προσκυνάμε, όχι μόνο από ταπεινοφροσύνη, αλλά και γιατί αυτό είναι αμαρτία, εφόσον παραβιάζεται η εντολή που λέει ότι μόνο το Θεό μπορούμε να προσκυνάμε και να λατρεύουμε Ματθαίον 4:10. Έτσι η μη προσκύνηση αγίων και αγγέλων δεν ήταν μόνο από θέλημα δικό τους, αλλά και θέλημα Θεού που έδωσε και την αντίστοιχη εντολή.

Στην Αγία Γραφή δεν αναγράφεται πουθενά οι ανθρώποι να αιτούνται πράγματα από αγίους που είχαν φύγει. Ό,τι ήθελαν προσεύχονταν και το ζητούσαν απευθείας από το Θεό. Αυτό είναι λογικό, π.χ. πώς θα ένιωθε ένας πατέρας αν το παιδί του αντί να πήγαινε ο ίδιος να του ζητήσει κάτι, να έστελνε κάποιο φίλο του. Όπως αυτό δεν θα άρεσε σε ένα γονέα, το ίδιο και στο Θεό δεν θα του άρεσε οι άνθρωποι να ζητούν πράγματα από Αυτόν διά μέσου των αγίων. Ακόμη δεν γνωρίζουμε αν οι άγιοι που εμφανίζονται σε κάποιους, είναι πράγματι άγιοι ή ο διάβολος που μετασχηματίζεται σε άγγελο φωτός, όπως θα διαβάσουμε πιο κάτω.

Ο διάβολος για να ξεγελάσει τους ανθρώπους, μπορεί να μετασχηματιστεί σε άγγελο φωτός και οι διάκονοί του μπορούν να μετασχηματιστούν σε διακόνους δικαιοσύνης Β' Κορινθίους 11:14-15. Στην περίπτωση των εικόνων, ο διάβολος μπορεί να εμφανιστεί σε όραμά μας μετασχηματισμένος σε άγιο που να μας υποδείχνει πού είναι κρυμμένη μια εικόνα, για να τη λάβουμε και να την προσκυνάμε, παραβιάζοντας έτσι τη δεύτερη εντολή. Το εδάφιο Ησαΐας 8:20 μας λέει πως πρέπει να δοκιμάζουμε αυτούς που μιλούν· και αν δεν μιλούν σύμφωνα με το νόμο και τη μαρτυρία δεν έχουν φως. Έτσι αν κάποιος εμφανίζεται σε όραμά μας, χωρίς να μιλά σύμφωνα με το νόμο του Θεού και μας προτρέπει να προσκυνάμε εικόνες παραβιάζοντας το νόμο του Θεού, τότε αυτός δεν έχει φως, δεν είναι άγγελος φωτός αλλά ο διάβολος.

Πιο κάτω θα δούμε πως μπορούν να θαυματουργούν οι εικόνες. Καταρχάς υπάρχουν αυτοί που μπορεί ψευδώς να πουν ότι είδαν μια εικόνα να θαυματουργεί για να εντυπωσιάσουν, ή για να τρέξει ο κόσμος να βάλει τον οβολόν του. Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις που πράγματι μια εικόνα θαυματουργεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θαυματουργεί μέσω του Θεού αλλά μέσω του διαβόλου. Η Αγία Γραφή μάς λέει πως ο διάβολος μπορεί και αυτός να κάνει θαύματα Αποκάλυψη 13:13-15. Έτσι στην περίπτωση των εικόνων μπορεί να θαυματουργεί και να ιατρεύει μέσω αυτών, για να μας σπρώχνει να τις προσκυνάμε, αμαρτάνοντας και παραβιάζοντας τη δεύτερη εντολή. Επίσης στην αποκάλυψη του Ιωάννη διαβάζουμε ότι το δεύτερο θηρίο (ο ψευδοπροφήτης) θα θαυματουργεί και θα κάνει μια εικόνα που θα μιλά Αποκάλυψη 13:14-15 για να ελκύσει τον κόσμο να λατρεύει και να προσκυνεί την εικόνα του πρώτου θηρίου (του αντίχριστου) Αποκάλυψη 13:18.

Διέδωσέ το

Έλα στη Σύναξή μας

Αίτημα προσευχής

Στείλε μια ερώτηση
Η ιστορία της απολυτρώσεως
Δωρεάν Καινή Διαθήκη